CENTRUL UNIFICAT DE PRESTARE A SERVICIILOR PUBLICE
La data de 21.12.2023 a avut loc deschiderea oficială a Centrului Unificat de Prestare a Serviciilor (CUPS). Prin intermediul CUPS, sătenii noștri, cât și vecinii din localitățile Chetriș și Hîncești, vor avea posibilitatea să acceseze direct din localitate serviciile publice a mai multor prestatori publici și anume ale Agenției Servicii Publice (ASP), Casei Naționale de Asigurări Sociale (CNAS), Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) și ale altor prestatori, fără a se deplasa către centrul raional Fălești.

Centrul Unificat de Prestare a Serviciilor Publice (prescurtat CUPS) reprezintă un canal alternativ de prestare a serviciilor publice prin care segmentul front-office (depunere a documentelor) al serviciului este preluat de o instituție terță (primăria sau Oficiul Consular), iar prestatorul de servicii (Casa Națională de Asigurări Sociale, Agenția Servicii Publice, etc) va asigura segmentul de back-office (prelucrarea documentelor, emiterea deciziei).
În oficiul CUPS puteți beneficia de ajutor în următoarele activități:
- căutarea informației referitoare la serviciul public necesar (descriere serviciu, pași de accesare, acte necesare)
- accesarea serviciilor publice disponibile online (depunerea online a cererilor, verificarea statutului cererii, programarea pentru serviciu)
- achitarea serviciilor publice disponibile prin intermediul MPay
- accesarea instrumentelor digitale cum ar fi: portalul serviciilor publice, semnătura electronică, plăți electronice (MPay), portalul guvernamental al cetățeanului (MCabinet), registrul împuternicirilor de reprezentare (MPower), etc.
Oficiile CUPS pun la dispoziția solicitantului/solicitantei calculator conectat la internet pe care le pot utiliza gratuit.
Specialistul CUPS este alături de solicitant/solicitantă pentru a îi ghida și ajuta.
Cadru normativ: Hotărârea Guvernului Nr. 322 din 10.11.2021 cu privire la pilotarea centrelor unificate de prestare a serviciilor publice

CUPS este creat în cadrul proiectului „Modernizarea serviciilor guvernamentale” , implementat de către Agenția de Guvernare cu suportul Grupului Banca Mondială.
– De ce să alegi Centrul Unificat de Prestare a Serviciilor Publice din localitate?
Centrul Unificat din localitatea noastră, este soluția ideală pentru dumneavoastră! Aici pute-ți obține rapid și ușor o gamă largă de servicii publice, toate sub un singur acoperiș.
𝐄 𝐦𝐚𝐢 𝐜𝐨𝐧𝐯𝐞𝐧𝐚𝐛𝐢𝐥: Tot de ce aveți nevoie, găsiți într-un singur loc, nu pierdeți timp pe drum și bani pe transport la raion sau chiar și la Chișinău;
𝐄 𝐦𝐚𝐢 𝐫𝐚𝐩𝐢𝐝: Procedurile sunt simplificate, iar timpul de așteptare este redus considerabil;
𝐄 𝐦𝐚𝐢 𝐚𝐩𝐫𝐨𝐚𝐩𝐞: Centrul este situat în incinta Primărie , fiind ușor accesibil pentru toți locuitorii satului nostru.
La 𝗖𝗨𝗣𝗦, întotdeauna veți avea parte de o atmosferă primitoare, Centrul fiind unul modern și confortabil, oferind un spațiu plăcut.
𝐕𝐚̆ 𝐚𝐬̦𝐭𝐞𝐩𝐭𝐚̆𝐦 𝐜𝐮 𝐝𝐫𝐚𝐠, Împreună se fac serviciile de calitate și accesibile!
AGENȚIA DE GUVERNARE ELECTRONICĂ
Vector al inovațiilor tehnologice în guvernare
*ACCESIBILITATE *EFICIENȚĂ *CALITATE

Serviciile publice electronice devin mai accesibile pentru oamenii de la sate și cetățenii moldoveni din diasporă, pentru care distanța, lipsa de informare sau resursele financiare reprezintă impedimente în solicitarea unui serviciu public. Acest lucru este posibil datorită lansării Centrelor Unificate de Prestare a Serviciilor Publice (CUPS).



Conceptul CUPS este gândit nu doar să presteze servicii, dar și să contribuie plenar la ridicarea nivelului de alfabetizare a societății din mediul rural, la sporirea nivelului de cultură digitală. CUPS este un mediu accesibil, incluziv și deschis unde fiecare să poată însuși abilități noi de operare cu tehnologia, pentru ca ulterior să devină utilizator independent și încrezut în avantajele pe care le oferă interacțiunea online.
Servicii disponibile prin SI CUPS
Mai jos anexez un DOC-Document care poate fi descărcat și unde o să găsiți lista cu serviciile disponibile prin intermediul Centrului.
- SI – Serviciul Informațional
***Recent au mai fost adăugate alte 3 servicii, unul din ele fiind e-Pescuit care ne oferă posibilitatea de a procura online permis de pescuit pentru lacurile și rîurile din RM.

Ce este permisul de pescuit online?
Permisul de pescuit emis și eliberat online de Ministerul Mediului (Ministerul Agriculturii și Agenția Mediului) este documentul nominal și netransmsibil care atestă dreptul de a practica legal pescuitul sportiv recreativ în habitatele pescicole naturale contractate de către asociațiile de pescari recreativi.
Permisul se eliberează anual și are valabilitate pînă la sfîrșitul anului în curs.
Cât costă un permis de pescuit în anul 2024?
Permisele de pescuit valabile în anul 2024 costă 300 lei și sunt disponibile pe platforma online ePescuit.md Agenția de mediu (gov.md) începînd cu prima zi a anului.
***Al doilea serviciu este E-Vinieta , taxa pentru folosirea drumurilor Republicii Moldova de către autovehiculele neînmatriculate în Republica Moldova
Vinieta (gov.md)

Vinieta este taxa pentru folosirea drumurilor din Republica Moldova de către autovehiculele neînmatriculate în Republica Moldova, clasificate la poziţia tarifară 8703, şi de către remorcile ataşate la acestea, clasificate la poziţia tarifară 8716, autobuze de la 9 la 24 locuri, autobuze de peste 25 locuri, camioane cu/fără remorcă, tractoare rutiere cu/fără semiremorcă de pînă la 3,5 t inclusiv, camioane cu/fără remorcă, tractoare rutiere cu/fără semiremorcă de la 3,5 t la 10 t inclusiv, camioane cu/fără remorcă, tractoare rutiere cu/fără semiremorcă de la 10 t la 40 t inclusiv, a cărei plată se confirmă printr-un certificat valabil pe o anumită perioadă de timp.
***Al treilea și cel mai recent prestator adăugat este Consiliul Național pentru Determinarea Dizabilității și Capacității de Muncă (CNDDCM).
Consiliul Național pentru Determinarea Dizabilității și Capacității de Muncă – CNDDCM (gov.md)

Sistemul informațional „Determinarea dizabilității și capacității de muncă” creează un mecanism eficient de gestionare a domeniului determinării dizabilității și capacității de muncă prin digitalizarea proceselor Consiliului Național pentru Determinarea Dizabilității și Capacității de Muncă
Sistemul prezintă o soluție informatică din categoria Guvern pentru Cetățeni (G4C) și se încadrează în segmentul „Evidența automatizată a resurselor asistenței sociale, medicale, educației, științei și culturii” în cadrul sistemelor informaționale de stat.
Scopul general al Sistemul informațional constă în formarea unei resurse informaționale, ce va permite eficientizarea procedurilor de determinare a dizabilității și capacității de muncă, precum și asigurarea evidenței tuturor solicitărilor și persoanelor care interacționează cu Consiliul Național pentru Determinarea Dizabilității și Capacității de Muncă, Instituție publică, subordonată Ministerului Muncii și Protecției Sociale.
INFORMARE pentru toți cetățenii.
Toate răspunsurile dumneavoastră vor fi confidențiale.

Un nou serviciu, e-Permis
***Începând cu data de 21.02.2023 este funcțional Sistemul Informațional E-PERMIS din gestiunea Poliției de Frontieră, fiind un serviciu online de eliberare a permiselor de aflare în zona de frontieră.
***Astfel, cetățenii moldoveni sau rezidenții care dețin documente de ședere pe teritoriul Republicii Moldova vor putea depune cererea în format electronic și nu vor mai fi obligați să dețină asupra lor permisele de aflare în zona de frontieră pe suport de hârtie, iar polițiștii de frontieră vor putea verifica existența și valabilitatea actelor respective în regim online.
Prestarea serviciilor de la distanță va oferi o multitudine de avantaje pentru cetățeni, prin economisirea timpului și a resurselor necesare deplasării în cadrul subdiviziunilor Poliției de Frontieră pentru depunerea cererilor și respectiv ridicarea permiselor.
La fel, va oferi posibilitatea cetățenilor de a accesa E-PERMIS din orice colț al țării și inclusiv de pe dispozitivele telefoanelor mobile conectate la rețeaua internet. Depunerea cererii sau informarea autorității de frontieră privind intenția de a vizita o locație aflată la frontiera de stat va fi rapidă și accesibilă.
***Iar pentru ce-i care au nevoie de ajutor în depunerea cererii online sau vor să afle mai multe informații sunt aștepta-ți cu drag la CUPS Călinești.

La data de 06.09.2024 a avut loc Conferința „Digitalizarea locală: inovație și acces ușor la e-servicii”
În linkurile de mai jos o să pute-ți urmări pe scurt despre activitatea celor 100 de Centre Unificate de Prestare a Serviciilor Publice (CUPS), în cifre, cele mai accesate servicii și recenziile beneficiarilor mulțumiți pentru serviciile prestate cît și despre Portalul e-APL.
Conferința „Digitalizarea locală: inovație și acces ușor la e-servicii” (youtube.com)
Prezentarea Centrelor Unificate de Prestare a Serviciilor Publice (CUPS) în cifre (youtube.com)
Centrele Unificate de Prestare a Serviciilor Publice (CUPS) (youtube.com)
Centrele Unificate de Prestare a Serviciilor Publice (CUPS). (youtube.com)
INTRĂ ÎN HORA DIGITALIZĂRII



Fiți prudenți, analizați informația văzută/primită și verificați veridicitatea ei, nu vă lăsați influențați de escroci!!!



𝐃𝐨𝐜𝐮𝐦𝐞𝐧𝐭 𝐧𝐨𝐮:
𝐏𝐞𝐫𝐦𝐢𝐬𝐮𝐥 𝐝𝐞 𝐜𝐨𝐧𝐝𝐮𝐜𝐞𝐫𝐞 𝐩𝐫𝐨𝐯𝐢𝐳𝐨𝐫𝐢𝐮
î𝐧 𝐟𝐨𝐫𝐦𝐚𝐭 𝐞𝐥𝐞𝐜𝐭𝐫𝐨𝐧𝐢𝐜. 

Cetățenii
care dețin semnătură electronică
calificată vor putea solicita online
și obține un permis de conducere
provizoriu în format electronic, fără achitarea unui tarif suplimentar. ![]()
![]()
Documentul digital
va avea aceeași valoare juridică ca și un document pe suport de hârtie
și va fi disponibil în :
Mcabinet (Portalul Cetățeanului)
în aplicația EVO.
În prezent, cetățenii care solicită un permis de conducere provizoriu achită o taxă de 80 de lei, la care se adaugă taxa de 340 de lei pentru eliberarea permisului de conducere pe suport de policarbonat (cu executare în termen de 20 de zile lucrătoare). Astfel, cetățeanul achită pentru un permis de conducere 420 de lei.

Permisele de conducere provizorii sunt valabile doar pe teritoriul Republicii Moldova.
#ASP, #digitalizare, #permisdeconducereprovizoriu

𝐀𝐠𝐞𝐧𝐭̦𝐢𝐚 𝐒𝐞𝐫𝐯𝐢𝐜𝐢𝐢 𝐏𝐮𝐛𝐥𝐢𝐜𝐞 𝐚𝐧𝐮𝐧𝐭̦𝐚̆ 𝐜𝐚̆, 𝐢̂𝐧𝐜𝐞𝐩𝐚̂𝐧𝐝 𝐜𝐮 𝐝𝐚𝐭𝐚 𝐝𝐞 𝟏𝟔.𝟎𝟗.𝟐𝟎𝟐𝟒, 𝐬𝐞𝐦𝐧𝐚̆𝐭𝐮𝐫𝐢𝐥𝐞 𝐞𝐥𝐞𝐜𝐭𝐫𝐨𝐧𝐢𝐜𝐞 𝐜𝐚𝐥𝐢𝐟𝐢𝐜𝐚𝐭𝐞 𝐬𝐞 𝐞𝐥𝐢𝐛𝐞𝐫𝐞𝐚𝐳𝐚̆ 𝐢̂𝐧 𝐜𝐚𝐝𝐫𝐮𝐥 𝐭𝐮𝐭𝐮𝐫𝐨𝐫 𝐜𝐞𝐧𝐭𝐫𝐞𝐥𝐨𝐫 𝐦𝐮𝐥𝐭𝐢𝐟𝐮𝐧𝐜𝐭̦𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥𝐞 𝐚𝐥𝐞 𝐀𝐒𝐏.
Mai multă informație găsiți în linkul de mai jos.

Serviciu nou: transcrierea online a dreptului de proprietate asupra vehiculelor
Accesați linkul pentru a vă informa despre noul serviciu.

Se prelungește рrоgrаmul de deservire а beneficiarilor serviciilor cadastrale în cadrul Сentrelor multifuncționale (CM)

Începând cu data dе 23.09.2024, se prelungește рrоgrаmul de deservire а beneficiarilor serviciilor cadastrale în cadrul Сentrelor multifuncționale (CM), сu termenul de executare ,,la 1 zi lucrătoare” de lа ora 8:00 рînă la оrеlе 15:00 (ultimul tichet va fi eliberat рînă la orele 14:30).
!!! Cetățenii pot accesa un nou serviciu electronic – Eliberarea extrasului din sistemul informațional integrat al Poliției de Frontieră cu privire la traversarea frontierei de stat a Republicii Moldova, dezvoltat de Agenția de Guvernare Electronică (AGE) în colaborare cu Inspectoratul General al Poliției de Frontieră (IGPF).
***Pentru a vă informa și pentru cei interesați de acest serviciu, accesați linkul de mai jos.

La data de 30.09.2024 Centrul Național Pentru Energie Durabilă (CNED) a anunțat oficial despre lansarea programului Ecovoucher, o inițiativă dedicată sprijinirii consumatorilor vulnerabili din Republica Moldova. Acest program reprezintă un pas important în eforturile de a asigura accesul la electrocasnice performante pentru toți cetățenii, în special pentru cei vulnerabili, și în același timp de a promova eficiența energetică la nivel național.

***CNAS anunță despre, indemnizații pentru familiile cu copii, fără bariere!

Preluare de bune practici internaționale. Procedura de obținere a permisului de conducere pentru unele categorii de vehicule va fi simplificată și adaptată la necesitățile cetățenilor | AGENŢIA SERVICII PUBLICE (gov.md)

AJUTOR LA CONTOR
𝐕𝐢𝐧𝐞 𝐟𝐫𝐢𝐠𝐮𝐥, 𝐝𝐚𝐫 𝐬̦𝐢 𝐚𝐣𝐮𝐭𝐨𝐫𝐮𝐥!
Programul „𝐀𝐣𝐮𝐭𝐨𝐫 𝐥𝐚 𝐜𝐨𝐧𝐭𝐨𝐫” se pregătește pentru sezonul rece 2024-2025!
Începând cu luna 𝐧𝐨𝐢𝐞𝐦𝐛𝐫𝐢𝐞 (data exactă va fi anunțată ulterior), puteți depune cereri pentru a beneficia de compensații monetare![]()
𝐂𝐞 𝐭𝐫𝐞𝐛𝐮𝐢𝐞 𝐬𝐚̆ 𝐚𝐯𝐞𝐭̦𝐢 𝐨𝐛𝐥𝐢𝐠𝐚𝐭𝐨𝐫𝐢𝐮 𝐥𝐚 𝐝𝐦𝐯:
O factură recentă pentru energia electrică.
Actele de identitate ale tuturor persoanelor care locuiesc în locuință (în cerere se introduc toate persoanele care locuiesc în aceiași locuință cel puțin 8 luni în ultimul an, și au buget comun)
Veniturile tuturor membrilor familiei pentru perioada mai-octombrie 2024 (oficiale sau neoficiale,inclusiv transferurile de peste hotare, în cazul studenților la licență cu frecvență la zi, se va indica bursa)
IBAN-ul contului bancar (dacă depuneți pentru prima dată și doriți ca banii să-i primiți direct în cont)
Deoarece în localități sunt multe gospodării cu contor comun (2 familii cu bugete diferite utilizează un singur contor la energia electrică), ambele familii au drepturi egale de a depune cereri, doar că acestea se vor depune strict doar la asistentul social din localitate cu îndeplinirea unei anchete sociale!
Dacă aveți întrebări suplimentare sau aveți nevoie de alte informații, ne puteți vizita!

***Asigurarea Carte Verde devine digitală din 1 noiembrie.
Cea mai rapidă și ușoară metodă de a o cumpăra.
Pentru detalii accesați linkul de mai jos iar pentru a vă ghida și a afla mai multe informații, vă așteptăm cu drag la CUPS Călinești din incinta Primăriei.

Un nou serviciu, din data de 22.05.2025, preschimbarea și restabilirea permisului de conducere.
Deja poți solicita online eliberarea, preschimbarea și restabilirea permisului de conducere, direct din EVO sau de pe servicii.gov.md/ro.
Serviciul este disponibil atât cu semnătură electronică, cât și fără.
Important:
poți beneficia de serviciu dacă deții un act de identitate și/sau permis de ședere valabile, eliberate de autoritățile Republicii Moldova;
soliciți atât personal cât și prin intermediul unei împuterniciri de reprezentare prin #MPower;
verificarea datelor pentru procesarea cererii (buletin de identitate, adeverință medicală, permis de conducere deținut etc.) este efectuată automat;
fotografia este preluată din bazele de date ale #ASP (nu mai veche de 5 ani);
adeverința medicală (formularul F 083/e) este necesară la schimbarea permisului de conducere de tip vechi, însă nu este necesară pentru solicitarea unui permis valabil pe o perioadă de 10 ani;
Poți alege livrarea permisului prin #MDelivery sau poți delega acest drept în baza unei împuterniciri create în EVO.
Detalii: egov.md/ro/node/40872

Încă 6 servicii publice digitalizate de ANSA cu sprijinul AGE
Șase servicii prestate de Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) au fost lansate astăzi, 17 iulie 2025, în format digital și pot fi solicitate direct din aplicația EVO, modulul Servicii Publice sau de pe servicii.gov.md de persoanele fizice sau juridice, cu semnătură electronică. Cererea se depune online, iar documentul vine direct în mcabinet.gov.md.
Beneficiarii serviciilor digitalizate sunt antreprenorii și cetățenii deopotrivă și acoperă domenii precum siguranța alimentelor, apicultură, control semincer și mobilitatea animalelor de companie. 5 din cele 6 servicii sunt dedicate mediului de afaceri:
Certificatul de sănătate pentru produse alimentare
1. Certificatul de sănătate pentru produse alimentare
2. Certificatul de rasă al mătcii de albine
3. Certificatul de calitate al semințelor (buletinul de analiză)
4. Certificatul de valoare biologică
5. Certificatul de calitate la exportul materialului de înmulțire și al celui săditor.
6. Certificatul pentru circulația necomercială a animalelor de companie este accesat de persoanele fizice care doresc să circule în alte state însoțiți de animalele lor de companie.
Pentru mai multă informație accesați linkul: Încă 6 servicii publice digitalizate de ANSA cu sprijinul AGE | ANSA a Republicii Moldova

eDemocrație
Noua platformă digitală prin care poți participa la deciziile publice, direct de pe telefon indiferent unde te poți afla.
Noua platformă digitală eDemocrație va permite cetățenilor să participe mai ușor și rapid la deciziile publice. Programul pilot a fost lansat de Guvern la 5 iunie, în cadrul Moldova Digital Summit. Prin intermediul platformei, fiecare cetățean va putea să solicite online informații publice, să participe la sondaje și să depună petiții.
Platforma eDemocrație își propune să faciliteze o comunicare activă, simplă, sigură și rapidă între cetățeni și instituțiile publice. Asta prin implementarea unui mecanism integrat și digitalizat de depunere a petițiilor, desfășurarea consultărilor publice sub formă de chestionare electronice și facilitarea colaborării instituțiilor publice pentru identificarea soluțiilor la problemele comunitare.
Platforma a fost prezentată la 5 iunie de către directoarea Agenției pentru Guvernarea Electronică, Nicoleta Colomeeț, în cadrul Moldova Digital Summit.
Cetățenii pot depune cereri către zece instituții publice, printre care Cancelaria de Stat, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Ministerul Justiției, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Agenția de Guvernare Electronică, Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică și Agenția Servicii Publice. În curând, lista autorităților participante va fi extinsă.
Orice autoritate publică centrală sau locală se poate conecta prin expedierea unei cereri direct de pe platformă sau prin completarea formularului de solicitare dedicat.
Din 5 iunie, platforma poate fi accesată de fiecare cetățean al R. Moldova, inclusiv de cei din diasporă. Accesul se realizează direct de pe site-ul www.edemocratie.gov.mdsau din aplicația EVO.
